Digitalna platforma za sve vrste savjetovanja
Osnivanje NVO
Zainteresovana fizička i pravna lica koja žele da osnuju NVO, dobiće relevantne savjete pravnika, obrasce potrebnih akata za registraciju, pregled procedure za otvaranje žiro-računa, tekst zakona o NVO i druge potrebne informacije i konkretne instrukcije. Kako su obrasci za osnivanje udruženja i fondacija kompletni, te podrazumijevaju popunjavanje segmenata koji isključivo zavise od odluke zainteresovanih lica, Resursni centri neće pripremati kompletne akte u ime zainteresovanih lica, ali će svakako pružiti sve potrebne savjete i podršku u njihovoj izradi.
Instrukcije za osnivanje NVO
Registrujete se na osnovu prijave za upis. Uz prijavu za upis podnosi se odluka o osnivanju, zapisnik sa osnivačke skupštine i statut, kao i fotokopije ličnih karti osnivača. Udruženje mora imati minimum tri osnivača, dok fondaciju može osnovati i jedno lice. Takođe je potrebno izraditi pečat.
Statut, odluka o osnivanju, zapisnik sa osnivačke skupštine i prijava za upis podnosi se na arhivu Ministarstva regionalno-investicionog razvoja i saradnje sa nevladinim organizacijama (Eko-efikasna zgrada, Cetinjski put b.b. Podgorica). Dobijate broj pod kojim je zaveden vaš Načelnik direkcije za registraciju nevladinih organizacija i političkih partija u Ministarstvu regionalno-investicionog razvoja i saradnje sa nevladinim organizacijama je Milan Šestović (tel. 068/878-096, email: [email protected]). Nakon dobijanja rješenja o registraciji potrebno je izraditi pečat.
U Zavodu za statistiku - MONSTAT uzeti obrazac za razvrstavanje djelatnosti kojom se NVO bavi, popuniti taj obrazac i dostaviti ga MONSTATU zajedno sa kopijom rješenja o registraciji iz Ministarstva regionalno-investicionog razvoja i saradnje sa nevladinim organizacijama. Ovaj postupak je moguće obaviti i elektronski, prateći uputstva na LINKU.
Ukoliko se ne registrujete za privrednu djelatnost, preskačete na korak 4.
Ukoliko se NVO registruje za obavljanje privredne djelatnosti u CRPS mora se podnijeti:
- ovjereno rješenje o registraciji izdato od Ministarstva
- ovjereno obavještenje o razvrstavanju od MONSTATA
- odluku nadležnog organa NVO o upisu privredne djelatnosti u CRPS (Odluka Skupštine Vaše organizacije da se izvrši upis privredne djelatnosti u CRPS i da se za upis te činjenice zadužuje lice ovlašćeno za zastupanje (predsjednik, direktor), sa potpisom zapisničara i potpisom predsjedavajućeg Skupštine
- Statut nevladine organizacije, potpisan od strane svih osnivača
- ovjerena odluka o osnivanju
- ovjerena odluka o imenovanju ovlašćenog lica
- zapisnik sa sjednice Skupštine
- taksa za sud – 10 EURA
- ovjerene kopije ličnih karata ili pasoša (ako su osnivači stranci)
- formulari za prijavu, koji se mogu naći na sajtu CRPS
Nakon što se NVO registrovala u CRPS potrebno je pribaviti odobrenje-rješenje za rad od Sekreterijata za razvoj preduzetništva kojim se utvrđuje ispunjenost uslova za traženu djelatnost/tipa poslovni prostor (ukoliko NVO želi da se bavi privrednom djelatnošću)
NVO mora imati PIB. Prilikom odlaska u Poresku Upravu potrebno je ponijeti:
- ovjereno rješenje o upisu u registar NVO izdato od Ministarstva
- izvod iz registra za razvrstavanje iz Zavoda za statistiku (MONSTAT)
- prijava koja se dobija u Poreskoj Upravi
- odluku o osnivanju
- fotokopije ličnih karata osnivača
- statut
Sve informacije o PIB-u mogu se dobiti u Poreskoj upravi na broj 19707.
Otvaranje računa u banci
- kopija rješenja o registraciji iz Ministarstva
- kopija obavještenja o razvrstavanju po djelatnosti – iz Monstata
- obrazac OP/ovjeren potpis ovlašćenog lica kod suda (uplata takse 5 eura). Ovlašćeno lice mora poći lično u sud. (obrazac OP se dobija u banci i ovjerava u Osnovnom sudu)
- zahtjev za otvaranje računa (obrazac se uzima u banci)
- karton deponovanih potpisa (obrazac se uzima u banci)
- ugovor o otvaranju i vođenju računa (obrazac se uzima u banci)
- dokaz o uplati (obrazac se uzima u banci)
- ukoliko je NVO registrovana u CRPS potrebno je dostaviti i potvrdu o upisu u CRPS
- PIB
- Kopija lične karte ili pasoša (ako je stranac)
Propisi:
Osnivanje, funkcionisanje i finansiranje nevladinih organizacija se definiše primarno kroz Zakon o nevladinim organizacijama i nizom podzakonskih akata. Rad nevladinih organizacija se takođe tretira i nizom drugih akata: klikni na link i preuzmi dokumenta
Finansijsko poslovanje:
Registracija u Poreskoj upravi
Nakon što se nevladina organizacija registruje i dobije svoj poreski broj, odnosno PIB, kod Poreske uprave, potrebno je da izvrši registraciju stvarnih vlasnika, koja se vrši putem portala eFirma na sajtu Centralnog registra privrednih subjekata.
Registracija stvarnog vlasništva
Instrukcije za registraciju date su na portalu i registracija je besplatna. Registraciju je moguće izvršiti preko digitalnog sertifikata, a ukoliko nevladina organizacija nema digitalni sertifikat, moguće je i elektronsko potpisivanje prijave ličnom kartom uz priloženo punomoćje. Ukoliko je nevladina organizacija statutom odredila obavljanje privredne djelatnosti, potrebno je registraciju obaviti i u Centralnom registru privrednih subjekata.
Obavljanje privredne djelatnosti
Nevladina organizacija može, pod uslovima propisanim zakonom o NVO, da obavlja i privrednu djelatnost kako bi obezbijedila dodatna sredstva neophodna za obavljanje svoje osnovne, neprofitne djelatnosti. Prema zakonu o NVO, ukoliko prihod od privredne djelatnosti u tekućoj godini prelazi iznos od 4.000 eura, nevladina organizacija ne može neposredno obavljati privrednu djelatnost do kraja tekuće godine.
Izuzetno od ovog stava, nevladina organizacija može nastaviti da obavlja privrednu djelatnost do kraja tekuće godine pod uslovom da prihod od te djelatnosti u tekućoj godini ne pređe 20% ukupno godišnjeg prihoda u prethodnoj kalendarskoj godini. Dobit ostvarena obavljanjem privredne djelatnosti mora se upotrijebiti na teritoriji Crne Gore za ostvarivanje ciljeva radi kojih je nevladina organizacija osnovana.
Podnošenje finansijskih iskaza
Jedna od zakonskih obaveza je podnošenje finansijskih izveštaja organu Uprave nadležnom za poslove utvrđivanje i naplate poreza, odnosno Poreskoj upravi, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.
Za podnošenje finansijskih iskaza potrebno je da imate digitalni sertifikat koji izdaje sertifikaciono tijelo Pošte Crne Gore, odnosno kvalifikovani sertifikat za kvalifikovani elektronski potpis izdat na kriptografskom tokenu. Takođe, ukoliko organizacija ima zaposlene ili lica angažovana po ugovoru o djelu, potrebno je do 15. u tekućem mjesecu predati IOPPD obrazac, shodno članu 47 stav 3 Zakona o porezu na dohodak fizičkih lica.
Ukoliko organizacija nema digitalni srtifikat, može potpisati ugovor o zastupanju sa knjigovodstvenom agencijom i ovlastiti je za podnošenje poreskih prijava, IOPPD obrazaca, finansijskih izvještaja i prijavu poreza na dobit kod Poreske uprave.
Platni promet
Platni promet predstavlja skup svih plaćanja koje se izražavaju u novcu i obuhvata sva plaćanja između fizičkih lica, fizičkih i pravnih lica kao i između pravnih lica. Prema vrsti plaćanja, platni promet može biti gotovinski i bezgotovinski.
Plaćanje gotovinom
Plaćanje gotovim novcem je još jedan od načina poslovanja u udruženju. Za svakodnevna plaćanja, na primjer, taksi, usluga, kancelarskog materijala i sl. možete podići novac sa tekućeg računa preko naloga za isplatu koji možete kupiti u knjižari.
Nakon što podignete novac za potrebe različitih troškova, potrebno je da neutrošen novac vratite na tekući račun organizacije, a račune i promet novca proknjižite kroz dnevnik blagajne. Dnevnik blagajne je pomoćna poslovna knjiga u kojoj se obilježe sve dnevne pojedinačne poslovne promjene koje nastaju u vezi sa poslovanjem gotovim novcem. Novac u gotovini NVO može da čuva u svojoj blagajni do momenta uplate na tekući račun. Akontacija, odnosno avans, je gotov novac koji se podiže sa tekućeg računa NVO-a za unaprijed planiranu isplatu u gotovini, na primjer, za putne troškove, za službeni put zaposlenog itd.
Ukoliko ne potrošite sav podignuti novac, razliku je potrebno uplatiti na tekući račun sa opisom povraćaja neutrošenog avansa, a račune za koje ste isplatili gotovinu pravdate kroz dnevnik blagajne. Računovodstvo je proces prikupljanja, sređivanja, obrade, evidentiranja i čuvanja podataka o finansijskim aktivnostima organizacije i finansijskog izvještavanja. U najširem smislu ono podrazumijeva projektno računovodstvo, knjigovodstvo i reviziju.
Projektno računovodstvo
Projektno računovodstvo prati realizaciju projekta od njegovog ugovaranja preko realizacije do izvještavanja i detaljno evidentira svaku finansijsku promjenu u okviru određenog projekta. Evidentiranje troškova po projektima se vrši kodiranjem, a ono podrazumijeva pripisivanje troška određenom budžetu projekta, tačnije povezivanje troška sa budžetom projekta u okviru kog je taj trošak napravljen. Knjigovodstvo je evidentiranje svih poslovnih promjena nastalih na osnovu vjerodostojne dokumentacije i u sladu sa zakonom o računovodstvu, i ono može biti eksterno ili interno.
Eksterno, interno i dvojno knjigovodstvo
Eksterno knjigovodstvo podrazumijeva da organizacija nema zaposleno lice za vođenje knjiga, te se taj posao povjerava privrednom društvu ili preduzetniku odnosno agenciji registrovanoj za finansijsko-računovodstveno izvještavanje, tzv. vođenje knjiga. Interno knjigovodstvo podrazumijeva da je posao knjigovodstva organizovan u okviru organizacije, s tim da u tom slučaju lice odgovorno za sastavljanje finansijskih izvještaja mora biti predviđeno sistematizacijom radnih mjesta, tj. zaposleno u organizaciji, a njegov opis posla mora biti precizno utvrđen ugovorom o radu.
Dvojno knjigovodstvo je knjigovodstvo koje je domaće zakonodavstvo propisalo za privredna duštvoa i druga pravna lica u koja spadaju i nevladine organizacije. Dvojno knjigovodstvo se odnosi na evidentiranje poslovnih promjena kroz primjenu dvostrukog aspekta neke transakcije. To bi značilo da ukoliko sa jedne strane imate priliv na tekući račun udruženja, tj. aktivu, sa druge strane morate imati izvor te transakcije, odnosno donaciju, članarinu itd. (pasiva).
U dvojnom knjigovodstvu se koriste dnevnik, glavna knjiga i pomoćne knjige koje sadrže račune kupaca, dobavljača itd. Aktiva predstavlja imovinu i sredstva kojima raspolaže udruženje. Osnovne kategorije aktive su osnovna sredstva, obrtna sredstva i vanbilansna aktiva.
Aktiva i pasiva
Aktiva je tzv. lijeva strana u dvojnom knjigovodstvu jer se njom iskazuju vrijednost i imovinsko stanje. Sredstva, odnosno imovina koja čine aktivu, dijele se još i na prava, stvari, odnosno robu i novac.
U pasivi se prikazuju izvori sredstava, odnosno vlasništvo nad imovinom. Sva imovina koja se iskazuje u aktivi mora imati porijeklo, odnosno pripadnost. Pasiva se sastoji od kapitala i obaveza, a u kapital spadaju sopstveni kapital, pozajmljeni kapital, višak prihoda nad rashodima, višak rashoda nad prihodima i rezervisana sredstva.
Pasiva je desna strana u knjigovodstvu. U bilansu stanja pasiva i aktiva moraju biti u ravnoteži, odnosno aktiva mora biti jednaka pasivi. Prihod predstavlja svako povećanje registrovano u novcu ili robi koja je nastala usred poslovnog djelovanja, bilo pružanja usluge i razmjene, bilo vršenjem nekog prava.
Bilans uspjeha
Da bi se utvrdio poslovni rezultat organizacije, mora se napraviti bilans uspjeha. U bilansu uspjeha se prikazuju prihodi i rashodi na osnovu kojih se formira finansijski rezultat poslovanja za određeni period. Nevladina organizacija stiče imovinu od članarine, dobrovoljnih priloga, poklona, donacija, zaostavštine, kamata na uloge, dividendi, zakupnine, prihoda od privredne djelatnosti i na drugi način koji nije u suprotnosti sa zakonom.
Ovi prihodi se smatraju osnovnim prihodima svake organizacije koji se koriste u svrhu osvarivanja ciljeva. Drugi dio prihoda proizilazi iz privredne djelatnosti organizacije, kamata, provizija i sl. Ukoliko nevladine organizacije ostvaraju prihod na osnovu privredne djelatnosti, dobit, odnosno prihod minus rashod koji im ostane na kraju godine se oporezuje ukoliko se kumulativno nisu ispunili uslovi za oslobađanje u skladu sa zakonom.
Saldo je stanje nekog dijela sredstava ili imovine udruženja. Dvojno knjigovodstvo poznaje dugovnu i potražnu stranu računa koji se knjiže, a razlika između ove dvije strane naziva se saldo.
Budžet projekta
Projektni budžet je sastavni dio projekta i kroz budžetske linije predstavlja finansijski plan aktivnosti koje su opisane u projektu.
Budžet se uopšteno gledano dijeli na troškove projektnog tima, troškove projektnih aktivnosti i administrativne troškove, ukoliko nije drugačije naznačeno u smjernicama za pisanje projekta ili samom formularu budžeta. U praksi, troškovi projektnog tima ne treba da pređu više od 30% projektnog budžeta, a troškovi administracije ne više od 7%, ukoliko projektnim konkursom nije drugačije navedeno. Administrativni troškovi obuhvataju sve troškove koji su važni za realizaciju projekta, a nisu dio projektnih aktivnosti, na primjer zakup prostora, troškovi telefona, interneta, struje, kancelarijskog materijala itd.
Sufinansiranje
Neki donatori traže da dio sredstava bude obezbijeđen od strane organizacije, i to se zove sufinansiranje. Ono može biti obezbijeđeno kroz već tekuće projekte, na primjer kroz račune administrativnih troškova ili troškove honorara i plata. Sredstva koja NVO obezbeđuje kao sufinansiranje mogu biti sredstva nekog drugog donatora, odnosno iz drugog izvora.
Oslobađanje od PDV-a
Što se tiče oslobađanja od PDV-a, nevladine organizacije nisu oslobođene plaćanja PDV-a i u obavezi su da isti plaćaju po ispostavljenom računu, odnosno fakturi, za izvršene usluge i promet dobara. NVO mogu biti oslobođene plaćanja PDV-a jedino kroz projekte koji se finansiraju iz budžeta država koje sa Crnom Gorom imaju sklopljen međunarodni sporazum o pravu na odbitak PDV-a.
Evidentiranje ugovora
U slučaju programa za koje se ugovorno tijelo nalazi van Crne Gore, postoji obaveza evidencije ugovora. Naime, nakon potpisivanja ugovara, ugovarač - korisnik granta je u obavezi da evidentira ugovor u Ministarstvu vanjskih poslova, odnosno Generalnom direktoratu za konzularne poslove, koji izdaje potvrdu o evidentiranju ugovora, a koja se dostavlja uz zahtjev za oslobađanje od PDV-a zajedno sa svakom pojediničnom fakturom. Oslobađanje od PDV-a se vrši tako što ugovarač, odnosno korisnik granta, zajedno sa zahtjevom za oslobađanje od plaćanja PDV-a, dostavlja i predračun ili račun u situacijama kada vrijednost prethodno ne može biti utvrđena zbog prirode pružene usluge.
Predračun mora da sadrži iznos troškova za izvršenu uslugu, izvedene radove ili nabavljenu robu bez PDV-a, iznos PDV-a i ukupan iznos troškova za izvršenu uslugu, izvedene radove ili nabavljenu robu sa PDV-om. Predračun pored navedenog mora sadržati sljedeće podatke: datum izdavanja, broj, naziv ugovora, broj ugovora, naziv ugovarača ili izdavaoca predračuna, adresu ugovarača ili izdavaoca predračuna, PIB i broj žiro računa.
Revizija
Revizija podrazumijeva nezavisno ispitivanje procedura, finansijskih izvještaja, ispravnosti poslovanja, poštovanja zakona i propisa jedne organizacije. Revizija može biti eksterna, interna i projektna. Godišnja nezavisna eksterna revizija finansijskog poslovanja NVO nije obavezujuća za NVO koje su razvrstane kao mikro i mala pravna lica. Način izvještavanja prema donatorima zavisi isključivo od zahtjeva donatora i obavezno je sadržan u ugovoru koji potpisujete sa donatorom.
Finansijsko izvještavanje
Većina donatora uglavnom zahtjeva samo završni finansijski i narativni izvještaj projekta, ali mogu zahtijevati i mjesečne, kvartalne, polugodišnje i godišnje izvještaje. Forme izvještavanja ka donatoru najčešće su naznačene u smjernicama za sprovođenje projekta ili ugovoru. Dokumentacija koja je potrebna prilikom pravdanja troškova osoblja je ugovor o radu koji je važeći i pokriva period troška vezanog za projekat, uz aneks ugovora u kojem će biti iznos sredstava, odnosno zarade koji je pokriven iz datog projekta, naziv projekta i opis posla projektnog koordinatora, asistenta ili osobe angažovane na projektu, takođe dokaz o uplati, odnosno izvod sa bankovnog računa, dokaz o uredno izmirenim porezima i doprinosima, odnosno IOPPD obrazac, obračun iznosa za uplatu, evidencija prisustva u elektronskoj ili papirnoj formi, odnosno timesheet koji zahtevaju određeni donatori i odluka o formiranju projektnog tima.
Putni troškovi
Za troškove putovanja potrebno je imati putni nalog za zaposlene, dokaz rashoda od strane korisnika, odnosno fakturu, autobusku, voznu, avionsku kartu uz obavezan boarding pass, listu obračuna kada se koristi privatni automobil i ostalu prateću dokumentaciju, na primjer poziv na događaj, dnevni red, spisak učesnika, i dokaz o troškovima plaćenim od strane organizacije, odnosno priznanicu, nalog blagajne ili izvod iz banke.
Nabavka opreme
Za troškove opreme je potrebna dokumentacija u vezi sa postupkom javne nabavke, odnosno tender, ponude, pojašnjenje i izvještaj komisije, zatim ugovor uz fakturu i prepisku sa dobavljačima, ukoliko je potrebna izjava u kojoj se navodi da se oprema koristi od datog projekta u istu svrhu najmanje 5 godina nakon završetka projekta, zatim dokaz o planu amortizacije i ukoliko je potrebno kopiju dokaza o transferu treba priložiti uz finalni izvještaj za stavke veće od 5000 eura. Inventar svih materijala i opreme kancelarije se ažurira svake godine, zatim dokaz o prijemu robe, odnosno otpremnice, dokaz o uplati - bankarski izvod.
Kancelarijski troškovi
Za kancelarijski materijal potrebno je za troškove zakupa prostora priložiti ugovor o zakupu prostora ili račun, dokaz o uplati, odnosno izvod s bankovnog računa i obračun iznosa za uplatu, na primjer, procenat zaposlenih koji rade na projektu u odnosu na ukupan broj zaposlenih. Zatim za opšte komunalne troškove, struju, vodu itd. potrebno je takođe račun, dokaz o uplati, odnosno izvod i opet obračun iznosa za uplatu.
Za troškove komunikacije, odnosno fiksni telefon, mobilni telefon, internet ili poštanske usluge potrebno je dostaviti račun, dokaz o uplati, odnosno izvod i obračun iznosa za uplatu.
Angažovanje konsultanata
Prilikom angažovanja konsultanata sa svakom osobom koja će biti angažovana na projektu, a nije u stalnom radnom odnosu u organizaciji koja sprovodi projekat, potrebno je napraviti ugovor o djelu u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom. Dokumentacija koja je potrebna za angažovanje i plaćanje konsultanata je zahtjev za plaćanje ili račun, dokaz o uplati, odnosno izvod iz bankovnog računa, ugovor o djelu sa opisom posla, CV konsultanta, dokaz o identifikaciji, odnosno kopije pasoša ili lične karte, ukoliko je u pitanju stranac, treba ga prijaviti u Poreskoj upravi, dokaz o kvalifikacijama, odnosno diploma, akademski sertifikat ili sertifikat sa neke obuke i ostalo pratiti će dokumentacija koja opravdava dati trošak, odnosno evidencija prisustva, izvještaj, itd.
Za ostale troškove koji podrazumevaju, na primjer, organizaciju nekih događaja, radionica, konferencija, okruglih stolova, pored računa i dokaza o uplati, odnosno izvoda sa bankovnog računa, potrebno je imati i agendu događaja i listu učesnika sa njihovim potpisima. Za ostale usluge koje uključuju objavljivanje, kopiranje, prevođenje, štampanje ili opremu za simultano prevođenje, potrebno je imati ugovor sa firmom koja je obezbijedila datu uslugu uz detaljan opis, račun koji sadrži detaljan opis, potvrdu osobe odgovorne za projekat da je usluga izvršena ili ako se radilo o nekom, na primjer, istraživanju ili izvještavanju, onda kopiju tog dokumenta i dokaz o uplati, odnosno izvod sa bankovnog računa. Procedure nabavke zavise od donatora.
Za projekte finansirane iz sredstava Evropske unije primenjuju se pravila propisane u PRAGu, odnosno praktičnom vodiču za ugovorne procedure za spoljne akcije Evropske unije. Drugi donatori uglavnom u ugovorima odrede iznose za koje je potrebno primijeniti proceduru nabavke. Svakako je preporuka da svaka nevladina organizacija ima pravilnik o finansijskom poslovanju u kojem će odrediti pravila i procedure nabavke i da za svaku nabavku postoje minimum tri ponude.
Saradnja, povezivanje, umrežavanje:
Nevladine organizacije imaju pravo da slobodno sarađuju, povezuju se i umrežuju sa drugim organizacijama, institucijama i akterima, kako na nacionalnom, tako i međunarodnom nivou. Sa ciljem jačanja kapaciteta za saradnju i povezivanje, postoje nekoliko načina ostvarivanja saradnje:
Učlanjivanje u CRNVO mailing listu: postanite član/ica mailing liste za NVO koja broji preko 1500 članova. Na taj način ćete biti u prilici da upućujete i dobijate direktna obavještenja o javnim pozivima za konsultovanje, javne rasprave, konkursima za finansiranje, pozivima na obuke, događaje, seminare, informacije o aktivnostima drugih organizacija, pozive za saradnju u zagovaranju, peticijama, protestnim pismima i mnogim drugim važnim elementima rada NVO.
Koristite brojne platforme za podizanje transparentnosti i pronalaženje partnera:
Registrujte se na platformi za transparentnost i povezivanje Ministarstva regionalno-investicionog razvoja i saradnje sa NVO – nvoinfo.me. Kroz ovu platformu možete objaviti svoje podatke i učiniti ih vidljivim za cjelokupnu javnost. Ovim podižete svoju transparentnost i vidljivost prema donatorima, javnosti kao i potencijalnim partnerima. Popunite formular koji se nalazi na LINKU za prijavu.
Prijavite se u Bazu organizacija civilnog društva Resursnog centra – na ovoj bazi uz jednostavnu prijavu možete zakačiti svoje podatke – kontakt email, telefon, finansijske i narativne izvještaje, oblasti djelovanja i drugo. Mogućnost javnog objavljivanja izvještaja je naročito važna zbog vrednovanja transparentnosti od strane donatora – ako možete reći da ste javno objavili izvještaje, vaš projekat može dobiti više bodova, i samim tim i finansiranje!
Prijavite se na Portal za traženje partnera za EU projekte (EU Partner search). Ovaj portal vam nudi mogućnost objavljivanja svojih podataka po jasno zadatim kriterijumima kako bi druge organizacije mogle da vas kontaktiraju radi zajedničkog apliciranja za EU sredstva. Vi takođe možete ovdje naći partnere za vaš projekat. Pretraga se vrši po brojnim kriterijumima – vrsta partnera, programska cjelina za koju se aplicira, konkurs, država, itd.
Konsultativni sastanci:
Resursni centri periodično realizuju konsultativne sastanke sa organizacijama civilnog društva u Crnoj Gori. Cilj konsultativnih sastanaka je da okupi sve zainteresovane strane kako bi se produbila diskusija o najvažnijim pitanjima za rad i razvoj civilnog društva, uzimajući u obzir teritorijalne, tematske i kapacitetne različitosti organizacija.
Nacionalni resursni centar organizuje pet konsultativnih sastanaka na godišnjem nivou, dok svaki od regionalnih resursnih centara (sjever, centar i jug) realizuju po još pet regionalnih konsultativnih sastanaka.
Uobičajene teme o kojima se raspravlja na konsultativnim sastancima su: zakonodavstvo (Zakon o nevladinim organizacijama, podzakonski akti, Zakon o državnoj upravi, radno zakonodavstvo itd.), Strategije (Strategija saradnje organa državne uprave i nevladinih organizacija 2022-2026. godine), primjena zakona i implementacija strategije, način i postupak finansiranja projekata i programa nevladinih organizacija, njihovo uključivanje u procese donošenja odluka, članstvo u radnim grupama itd.
Po pravilu, o ishodima sastanaka se informišu nadležne institucije bilo njihovim uključivanjem na samim sastancima ili prosljeđivanjem informacije sa sastanka u pisanoj formi. Na ovaj način, kroz ove sastanke nevladine organizacije imaju priliku da učestvuju u formiranju podsticajnog okruženja za rad i razvoj civilnog društva u Crnoj Gori.
Imate ideju koja tema može biti predmet jednog od narednih konsultativnih sastanaka?
Piši nam u nastavku:
Obuke:
Resursni centri pružaju niz neophodnih obuka za rast i razvoj nevladinih organizacija. Obuke su usmjerene na razvoj konkretnih kompetencija koje će osigurati dugoročnu održivost nevladinih organizacija.
Male lokalne organizacije imaju priliku da prođu kroz set obuka “Growing grassroots”, koja obuhvata četiri ključne obuke: strateško planiranje, mobilizacija građana – mobilizacija zajednice, zagovaranje i komunikacija, i pisanje projekata i prikupljanje sredstava.
Manjim i srednjim organizacijama su na raspolaganju obuke koje se fokusiraju na niz ključnih znanja i vještina, i to: pisanje projekata za domaće fondove, finansijski menadžment, pisanje evropskih projekata, odnosi s javnošću i upravljanje društvenim mrežama, izrada planova prikupljanja sredstava, praćenje javnih politika.
Detaljan opis obuka, kao i indikativni datumi održavanja se nalaze u Katalogu obuka za 2025. godinu:
Klikni i preuzmi pdf katalog --> Preuzmi
Niste našli obuku koja bi vam trebala? Imate ideju koju obuku treba sprovoditi? Dajte nam sugestiju!